لیگ قهرمانان اروپا آرشیو خبر ها
یوونتوس اتلتیکو دو قهرمان در ویسنته کالدرون

یوونتوس اتلتیکو دو قهرمان در ویسنته کالدرون

باخت بهت انگیز 2-3 اتلتیکومادرید به المپیاکوس در روز نخست مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا اهمیت فوق العاده ای به بازی امشب مدافع عنوان قهرمانی لالیگا در خانه برابر یوونتوس بخشیده است زیرا در صورت باخت به قهرمان ایتالیا در ویسنته کالدرون مردان دیگو سیمئونه که فصل قبل تا فینال لیسبون پیش رفتند و به شکلی دراماتیک به رئال مادرید باختند، کاری بسیار سخت برای عبور از مرحله گروهی در پیش دارند.

 

اتلتیکو بعد از شکست در یونان-که تنها باخت این فصلشان بود- فرم خوبی در لالیگا داشته و در سه بازی داخلی دو برد و یک تساوی به دست آورده. با بازگشت ماریو مانجوکیچ، مهاجم کروات از مصدومیت صورت، مربی آرژانتینی تیم کاملی را در اختیار دارد البته باید تا مدتی از ماسک محافظ استفاده کند. آنتوان گریزمان، مهاجم فرانسوی و خرید جدید تیم هم که در ابتدا به عنوان بازیکن جانشین در ترکیب تیم قرار می گرفت، شاید در این بازی در ترکیب اصلی قرار گیرد. اتلتیکو اگرچه مانند فصل قبل انسجام و قدرت نداشته اما در دیدارهای مهم خود برابر رئال مادرید و سویا بازی تحسین برانگیزی را به نمایش گذاشته است.

سیمئونه از هشت سال بازی در پیزا، اینترمیلان و لاتزیو خیلی خوب یوونتوس را می شناسد. کاپیتان سابق تیم ملی آرژانتین در سال 2002 باعث قهرمانی یووه در سری A شد هنگامی که در برد 2-4 لاتزیو برابر اینتر گل زد.

 

اما تیم میهمان یوونتوس یک بار دیگر می تواند از روبرتو پریرا که محرومیت خود را پشت سر گذاشته، استفاده کند و احتمالا او را جانشین آرتورو ویدال می کند که مشکلات زانویش همیشگی شده. آندره آ پیرلو، آندره آ بارتزالی و مارتین کاسرس هم به دلیل مصدومیت نمی توانند در این بازی به میدان بروند. بانوی پیر پیش از این 20 سفر به اسپانیا داشته اما در این کشور فقط سه برد داشته که آخرین آنها در سانتیاگو برنابئو به دست آمد در نوامبر سال 2008 که با دو گل از الساندرو دل پیرو، رئال مادرید را زمین زد.کالدرون به یک قلعه برای اتلتیکو مبدل شده، آنها در شش بازی خانگی فصل قبل خود پنج برد و یک تساوی داشتند و از 19 بازی آخرشان در رقابت های اروپایی 17 تا را برده اند.

یوونتوس با وجود سلطه بی چون و چرا بر لیگ ایتالیا نتوانسته همان استانداردها را در اروپا تکرار کند اما این حس وجود دارد که امسال می تواند موفق تر باشد. این تیم که در بازی اولش با دو گل کارلوس توز، مالمو را شکست داد، در فصل جدید سری A پنج بازی را پشت سر هم برده بدون اینکه حتی یک گل بخورد و رکورد جدیدی را بر جای گذاشته.

جدال دو تیم از جهات مختلف می تواند مورد بررسی قرار گیرد که به چند تا از آنها اشاره می شود:

مالکیت توپ

اتلتیکومادرید اگرچه میزبان است اما انتظار نداشته باشید توپ و میدان را در اختیار بگیرد. این تیم وقتی دفاع میکند بسیار منظم و محکم است و حریف را پرس می کند، وقتی هم توپ را از دست می دهد خیلی زود انسجام می گیرد. تیم سیمئونه علاقه ای به مالکیت توپ ندارد و در میان تیم های لالیگا رده پانزدهم را به خود اختصاص داده اما یوونتوس ماسیمیلیانو آلگری نسبت به قبل مالکیت بیشتری را در اختیار دارد و بیشتر پاس بین بازیکنان این تیم رد و بدل می شود به نحوی که نسبت به تیم فصل قبل آنتونیو کونته ده درصد بیشتر مالک توپ بوده. شاید اتلتیکو که بیشتر به روش خود عادت کرده از این جهت بر یووه برتری داشته باشد.

نبرد در میانه میدان

حالا که قدرت ژاوی و آندرس اینیستا رو به افول است شاید یووه بهترین خط میانی جهان را داشته باشد. البته رقابت سختی در میان وارثان نوکمپ و همچنین در بایرن مونیخ که پپ گواردیولا گزینه های زیادی دارد، دیده می شود اما نادیده گرفتن ترکیب پیرلو، ویدال، پوگبا و کلودیو مارکیزیو بسیار سخت است. آنها ویژگی های فنی و فیزیکی فوق العاده ای را با هم آمیخته اند هرچند می دانند باید با گابی، ماریو سوارز و تیاگو مبارزه کنند. هافبک های میزبان آنها را راحت نمی گذارند و با تحت فشار قراردادنشان می  خواهند به اشتباه بیفتند. پیرلو به این بازی نمی رسد اما بازگشت ویدال که در دیدار برابر چزنا دو گل زد، خبر خیلی خوبی است.

استفاده از کناره ها

با توجه به سیستم بازی 2-5-3 یوونتوس، بازیکنان کناری این تیم باید منتظر روز پرکاری باشند چون تیم میزبان که شاید زورش در میانه میدان به حریف نرسد کناره ها را وسیله رسیدن به هدف خود قرار می دهد. اگر اتلتیکو دفاع جلوزن های خود را به کار هجومی بگمارد و به وسیله اتحاد با بال ها بازیکنان دفاعی یووه را در موقعیت دو به یک قرار دهد، استفان لیخ  اشتاینر، کوادوو آساموا و حتی پاتریس اورا به حاشیه می روند. خوانفران که بازیکن کناری بوده میتواند یووه را تهدید کند هرچند هافبک ها و مدافعان میانی مانع از بازی او در عرض خواهند شد. از آنجا که اتلتیکو خیلی مالک بازی نخواهد بود انتظار توپ های بلند در زمان ضدحمله را داشته باشید.

جنب و جوش توز

دیگو گودین و میراندا دو مدافع میانی اتلتیکو خیلی خوب فرناندو یورنته مهاجم سابق اتلتیک بیلبائو را می شناسند. جثه و قدرت بدنی او باعث می شود یک رقیب سرسخت باشد اما این دو مدافع هم ضعیف نیستند و از او توانایی بیشتری در هوا دارند. بیشتر، زوج او در حمله، کارلوس توز است که نگران کننده است. حرکات این مهاجم آرژانتینی قابل پیش بینی نیست بخصوص بعد از اینکه به ناکامی گل پنج ساله اش در لیگ قهرمانان را به پایان رسانده. بعد از گلزنی به مالمو این هفته هم دو گل زد تا آمارش در پنج بازی رقابت های مختلف 6 گل باشد.


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
احمد رضا نیک اقبال
احمد رضا نیک اقبال«نگارنده اخبار»
ارتباط با نگارنده: